יום ב', ג’ בחשון תשע”ח
דף הבית צור קשר הירשם לנויזלטר
 
 
בארגון חיים של תורה ל1750 מחנכים.
 
 
מבחן מוקסו בוחן יכולות קוגניטיביות הקשורות לקשב, תחת סביבות שונות, בהתאם לנורמת גיל ומגדר. זהו מבחן ביצועי, פשוט, ידידותי לשימוש, המבחן מדמה, לראשונה, את הסביבה הטבעית של הנבדק באמצעות שילוב הפרעות רקע ויזואליות וקוליות ומספק תוצאות ברורות ומידיות, המסייעות להתאים את הטיפול הטוב ביותר לנבדק.

מבחן מוקסו בוחן יכולות קוגניטיביות הקשורות לקשב, תחת סביבות שונות, בהתאם לנורמת גיל ומגדר. זהו מבחן ביצועי, פשוט, ידידותי לשימוש, המבחן מדמה, לראשונה, את הסביבה הטבעית של הנבדק באמצעות שילוב הפרעות רקע ויזואליות וקוליות ומספק תוצאות ברורות ומידיות, המסייעות להתאים את הטיפול הטוב ביותר לנבדק. ה- מבחן מוקסו בוחן ומגדיר את ביצועי הנבדק על-פי מרכיבי הפרעת הקשב: קשב, היפראקטיביות, אימפולסיביות ותזמון. הנבדק מקבל הערכת ADHD באמצעות פרופיל קשב אישי מדויק, המציג את נקודות החוזק והחולשה שלו. הפרופיל האישי מאפשר לאיש המקצוע להבין טוב יותר את מקורות ההפרעה, להתאים את הטיפול הנכון ואף להעריך לאחר פרק זמן את אפקטיביות הטיפול. יתרונות ה- מוקסו: • מבחן מוקסו מסוגל לבחון בנפרד את כל אחד ממרכיבי ה-ADHD של המטופל: קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. • מבחן מוקסו מספק פרופיל ספציפי של חולשות וחזקות עבור כל אחד מהמטופלים. פרופיל זה מאפשר לאנשי מקצוע לקבל תמיכה רבת עוצמה ומדויקת לאבחנתם, המשפיעה ישירות על הטיפול העתידי במטופלים. • מבחן מוקסו בוחן את ביצועי המטופל תחת תנאים סביבתיים שונים, הכוללים מגוון מסיחים (חזותיים ושמיעתיים), שפותחו כדי לדמות סביבת חיים רגילה ויומיומית. מסיחים אלה יכולים להשפיע בחיי היומיום על יכולת הקשב והביצוע של המטופל (לפגוע או לשפר את ביצועיו), ולכן חשוב מאד לזהותם. • מבחן המספק פרופיל מלא ואישי של המטופל, המשווה את ביצועיו בעת ביצוע המשימה לאורך ציר זמן, תחת תנאים סביבתיים שונים, ובנוסף משווה את ביצועיו לטווח הנורמה (בכלל זה מגדר, גיל וסטטוס גיאוגרפי). תוצאות מבחן המוקסו: מדד הקשב קשב הוא היכולת לאתר את הגירוי, להעריך אותו באופן נכון ולהגיב בצורה נכונה על-פי דרישות המשימה בעיות בתחום של קשב, משקפות את חוסר יכולתו של הנבדק לשים לב לסביבתו או לפרטים ספציפיים, כאשר הוא נדרש לעשות זאת. בעיני צופה מן הצד עלול אדם בלתי קשוב להיראות מעט בלתי ממוקד ומנותק. אנשים כאלו עלולים לסבול מקשיים במעקב אחר דברי המורים בכיתה, בהבנת הוראות מורכבות, במעקב אחר שינויים קטנים בסביבה, בהימנעות מטעויות חישוב ועוד. מדד האימפולסיביות אימפולסיביות היא הנטייה להגיב לפני ביצוע הערכה מלאה של המצב המצוי בפניך. אדם עם בעיית אימפולסיביות יפעל מבלי שלקח בחשבון את המצב הנתון או ההשלכות האפשרויות של מעשיו. התנהגות זו יכולה להתמיד למרות המודעות של האדם לבעייתיות הכרוכה בה ולהשלכות הבלתי רצויות שלה )חוסר יכולת של ויסות עצמי.( במקרים רבים אנשים אלו יפעילו מנגנוני בקרה לאחר התגובה הראשונית וינסו לתקן או להתאים אותה במידת האפשר. בעקבות זאת אנשים אימפולסיביים יכולים להראות תסכול רב וחרטה על מעשיהם, בעוד שאחרים עלולים לחשוב אותם למגושמים, פזיזים ואף לא אמינים. מדד ההיפראקטיביות היפראקטיביות היא קושי בוויסות יעיל של ההתנהגות ובהימנעות מפעולות בלתי הכרחיות או בלתי רצויות (תנועה, דיבור מופרז וכו'.) לאנשים עם בעיית היפראקטיביות ישנו צורך מתמיד בעיסוק בפעולות נוספות, פיזיות ו/או מילוליות. פעמים רבות אנשים אילו מעידים על עצמם, שהם מתפקדים יותר טוב כאשר הם עסוקים בדברים נוספים, כגון: "תיפוף" על השולחן, הזזת הרגליים או האזנה למוסיקה בזמן העבודה. היא יכולה להתבטא לא רק בתנועתיות יתר פיזית אלא גם במחשבות שלא נותנות מנוחה ורשה להפסיק לחשוב או להשקיט אותן. מדד התזמון תזמון הוא היכולת להגיב בצורה נכונה בזמן המוקצב עבור המשימה. אדם הסובל מבעיות תזמון עשוי להעריך את סביבתו בצורה נכונה, אבל יתקשה להגיב לשינויים בסביבה במסגרת הזמן הנדרש. במקרים אלו, עלולים להראות קשיים בביצוע מטלות, הדורשות תגובה מהירה ומידית ו/או קשיים בעמידה בלוחות זמנים. מטלות כאלו עשויות לכלול מענה על שאלות תחת לחץ זמן )על אף שהחומר כבר ידוע,( סיכום השיעורים בכיתה ועמידה בלוח זמנים . תזמון מאפיין מאוד קושי בפונקציות ניהוליות הבא לידי ביטוי בהתארגנות, קושי להתחיל משימה ולסיים אותה עד הסוף במקרה זה יש ללמד את הילד אסטרטגיות ארגון כמו: ניהול יומן, חלוקת משימות לתת משימות וכד.' התזמון מאפיין לפעמים חוסר קשב. ילד עם קושי בתזמון עלול להראות כלא קשוב, משום שפספס את הקצב במקרה כזה כדאי שהמורה ימתין מספר שניות לאחר שלימד משהו מורכב או שאל שאלה. לסיכום; בעיות בתזמון יכולה להיות כתוצאה מהפרעת קשב, אבל חשוב לזכור שעיבוד איתי יכולה להיות גם סיבה לקשיים בתזמון וגם קשיים רגשים יכולים לפעמים לגרום לקשיים בתזמון. האם הציון הממוחשב הוא זה שקובע? חשוב להדגיש שאסור להסתמך על הציון הכללי כאשר מנתחים את תוצאות הבדיקה. הציון הכללי לא מציג את המורכבות והשוני של הנבדק האינדיבידואלי לאורך הבדיקה. לדוגמא, הציון יכול להיות מוטה כאשר מדובר באדם אינטליגנטי במיוחד, או חרדתי כך לדוגמא אדם שסובל מחרדה יכול לקבל ציון גבוה מכיוון ש"בזכות" החרדה שלו הוא לא פספס אף גירוי שהוא צריך להגיב לו (דבר המעיד על קשב רב), אך יחד עם זאת, יהיו לו גם לא מעט לחיצות סתמיות (דבר המעיד על אימפולסיביות), וכן אדם שסובל מכפייתיות לא יצליח במבחן עקב לחיצות סתמיות בגלל שפחד שאולי יפספס הלחיצה. ולכן מבדק מוקסו משמש רק ככלי עזר במהלך ההערכה הקלינית. אבל תוצאות המבדק, בפני עצמן, ללא הערכת מומחה, אינן יכולות להעיד או לשלול הפרעת קשב.

 
 
שאלוני אבחון
כתבות חדשות בעיתונות
פוסטים
רשימת מאמרים
טיפול. אימון.
אבחון ADHD
סקר ADHD - תלמוד בבלי
תרומות