יום ב', ג’ בחשון תשע”ח
דף הבית צור קשר הירשם לנויזלטר
 
 
בארגון חיים של תורה ל1750 מחנכים.
 
 
מדברים הרבה מאד על הבעיות המלוות את בעלי הפרעות הקשב, פחות מדברים על המעלות היחודיות להם. ויש להם הרבה מאד מעלות ותכונות הנובעות מן ההפרעה. רק שיש לתעל אותם לכיוון הנכון ובמסילה הנכונה.

ADHD מתנה או הפרעה?! מדברים הרבה מאד על הבעיות המלוות את בעלי הפרעות הקשב, פחות מדברים על המעלות היחודיות להם. ויש להם הרבה מאד מעלות ותכונות הנובעות מן ההפרעה. רק שיש לתעל אותם לכיוון הנכון ובמסילה הנכונה. | אלכסנדר אשר מושקוביץ | אמר החכם, "אילו לא תדע את חיסרון בנך, הוא עלול לגדול עם חסרונו. אבל אם לא תדע את מעלותיו ייתכן ולא יגדל כלל"! אז הפעם נתחיל עם החיובי לראות את הכוחות, ולזכור אותם. כולם מכירים את הסיפור המפורסם על ר' אייזיק ר' יעקעל'ס, האיש שחלם על האוצר המצוי מתחת לגשר בפראג, ולבסוף מצא את אוצרו ממתין לו מתחת לתנורו בביתו בקראקא, ובנה מכסף זה את בית הכנסת הידוע הקרוי על שמו. (לסיפור המלא לחץ כאן) נעבור לילדים החביבים בעלי הפרעת הADHD, ונשתמש בסיפור הנ"ל. הגישה הרווחת בעזרה לילדים אלו, היא העזרה הסיוע והטיפול כיצד להושיט להם יד; לדעת להתאים לכל אחד התרופה המתאימה לו; ולהעניק להם טכניקות שילמדו כיצד לעזור לעצמם בחלק הרגשי ובחלק הלימודי ודידקטי. כל הדברים אלו נכונים וברורים, כפי שנתבארו בפרוטרוט בכתבות הקודמים "ילדי ADHD לומדים גמרא". אבל, אסור לנו להתעלם, ובוודאי שלא להעלים עין מהם עצמם, ולא למנוע טוב מבעליו – ולספר להם מהו האוצר היקר הטמון אצלם מתוקף היותם מה שהם. שכן, יש להם אוצר של תכונות ומעלות, שדווקא אצלם הם ברמה הרבה יותר מפותחת משאר בני גילם. ואמנם, בחיים אנו רואים הרבה אנשים בעלי הפרעה זו שמצליחים מאוד במגוון גדול של תחומים, ומטפסים ביתר קלות בסולם ההצלחה כשבני גילם צריכים להקדיש מאמץ נוסף. הידע הזה נחוץ לילדים הללו עצמם, שיוכלו להכיר במיוחד במועיל ובנהדר שלהם, להעריך את עצמם, ולהניע את מעגל התגובות החיובי, ולשאוב כוחות נפש, להתמודד עם הקושי, ולהמשיך לטפס ולהצליח בחייהם. אך גם אנו, הורים ומורים, חייבים לדעת ולהכיר בשלל המעלות והתכונות הטובות שלהם, כי זה המפתח לפריחה ולהתפתחות בריאה של הילד. המשוב הנושב מאתנו, כשאנו מכירים וזוכרים את המיוחד שבהם, מגיע לנפשם של הילדים כטללי טל, כמלאך המכה ואומר גדל. זה קורה בעצם ידיעתנו והכרתנו המליאה, ובזכרנו זאת כשאנחנו יחד, אף בלי לומר מלה על כך, שהרי הלבבות הקרובים קוראים איש את רעהו. וכן כל שפת הגוף נימות הפנים הטון וקצב הדיבור, משתנים מהקצה אל הקצה, כשהלב זוכר את הטוב. מיותר להבהיר, שצריך להקפיד מאד על הגבולות, ולעמוד על משמרתם בעקביות. במיוחד לילדים אלו שזקוקים לגבולות יותר מכל אחד אחר. ויותר ממה שההורים, הבית והמוסד בו הם לומדים מרוויחים מכך שילדים אלו עומדים בגבולותיהם, הרי שהם עצמם מפיקים את הריווח הגדול ביותר. שכן, על ידי הציות והעמידה בכללים ובהגבלות, הם קונים את הביטחון עצמי, ועל ידי השליטה העצמית הם מקבלים את החוסן הפנימי. לאידך, פשוט הדבר, שגם בשעה שאין מנוס ויש לגעור בהם, הרי גם בשעה שהגערה נאמרת, וגם בשעה שנשללת מהם זכות מסוימת על פי הנוהל שנקבע אתם מראש, גם בשעה זו ממש, צריכים לזכור בלבאת האוצר הגדול הטמון בילדים אלו. כי הרי הגערה וגם העונש הם רק מאהבתנו והערכתנו אותם, ומהציפיות שיש לו אליהם. ההקפדה שאנו מקפידים על הגבולות והתוצאות שמתקבלות הן לא למרותמעלותיהם, אלא בגללם. דהיינו, בגלל שיש בהם כל כך הרבה, ואנו רוצים בכל לבנו שהחיים שלהם יאירו להם את פניהם, ושהם יצליחו להגיע לפסגת הצלחתם עם כל המיוחדות שבכך, לכן אנו מחזקים את יציבותם החיצונית והפנימית. וכשההתייחסות אליהם תהיה בצורה שכתבנו, נחסוך הרבה מרמור משני הצדדים. הילדים ירגישו ויפנימו את המסר האמתי מאתנו אליהם, ולא יתלו את היחס בחוסר סבלנות וכדומה, כמו שכתוב שהלבבות הקרובים יגידו זה לזה. המעלות הטובות וכעת נציג רשימה מפורטת של המעלות הטובות שהזכרנו בראשית הדברים. Ø יצירתיות - נגזרת מהמילה יוצר, עקב מהלך החשיבה המיוחד שלהם, הם גם יגיעו לפתרון מעשי שאחרים לא חלמו להגיע אליו. Ø חשיבה מקורית - עקב חוסר נטייתם להתמזג עם החשיבה הסובבת, הם ממשיכים בחשיבתם הסובייקטיבית, ומגיעים משם לחשיבות מקוריות ובלתי שגרתי שהם מאוד מועילות ומחכימות. Ø ריבוי אפשרויות - הם לא מתמקדים בכיוון אחד, אלא נוטים מכיוון לכיוון, ומגיעים בגלל התפצלות החשיבה לריבוי נתיבים ואפשרויות. Ø אנרגיה וחיוניות - זה ממש פשוט וברור שיש אצלם ריבוי אנרגיה, וכשהם מרגישים טוב וחיובי, האנרגיה הופכת לאנרגיה חיובית ומועילה. Ø ספונטניות - הם לא חושבים על כל מלה איך להגיד ואיך לבטא. הם אומרים את שלהם בפשטות, (ואנשים אוהבים פשטות). נתקדם יותר ונמצה את הטוב עד תומו: לא רק המעלות הנפלאות הנמצאות בהם, אלא אפילו הנטיות והתכונות הלקויים, אלו שמפריעים להם בתפקוד במוסד הלימודי או בהתנהגותם, גם בהם נמצא פרספקטיבה חיובית, כשנשכיל למצוא באיזו פינה בחיים, אפשר לנצל תכונה זאת ולהפיק ממנה תועלת וריווח להם ולסובבים. חוסר המיקוד כמשל אחת מהתכונות הדומיננטיות שמפריעה להם, היא: חוסר היכולת להתמקד בדבר אחד ולהישאר ממוקדים בו. חיסרון זה אומנם ימנע מהם להיות מתכנתים, אבל מצד שני יש תפקידים ומשרות שהם יהיו המבוקשים הראשונים, ואלו הם מקומות שצריך לנהל בהם מספר משימות יחד, מה שקורים "להחזיק ראש", ולא לאבד עשתונות נוכח כמות גדולה של גירויים בזמן קצר יחסית. לדוגמא, ניהול חנות גדולה, כשבאותו זמן קצר צריך לפקח על סחורה נכנסת, תשלומים ליבואן, ניהול שוטף של הזמנות יוצאות, תוך כדי מתן פקודות לפועלים, כשברקע שאלות טרדניות של לקוחות. דוגמא נוספת: צבא ארה"ב וישראל פרסם מודעת דרושים ממחלקה מסוימת המנהלת אסטרטגיות מורכבות, בפרסום נכתב שדרושים בעלי ADHD שלפי הניסיון שלהם הצליחו יותר מאחרים במחלקה זו. התזזיתיות היא מתנה, אם יודעים למנף אותה למקומות הנכונים. הכריזמטיות,החדות, החריפות, המחשבה המהירה ודמיון עשיר - אם יודעים לנתב אותם כמו שצריך, יכולים כולם להיות מפתחות להצלחה. אנחנו רוצים לזהות את המפיק, הגאון, המנהל, החוקר, שמתחבא בתוך הילד. הם ילדים שעובדים קשה יותר מכל ילד אחר, כך שברגע שמאפשרים להם להפנות את היכולות שלהם למקומות הנכונים, עוזרים להם להתגבר על הקושי ונותנים להם את הכלים לפרוץ קדימה –השמים הם הגבול עבורם. כושר היצירתיות כושר היצירתיות מהווה נקודת חוזק של אנשים בעלי הפרעת קשב, שכן הוא יכול לאפשר הצטיינות במצבים המצריכים חשיבה מסתעפת ולהוות פיצוי על הקשיים. לאור זאת, העלאת המודעות ליכולות היצירתיות הפוטנציאליות של אדם בעל הפרעת קשב יכולה לתרום להערכתו העצמית ולהגביר את הישגיו. כושר יצירתיות גבוה הוא נקודת חוזק של אנשים בעלי הפרעת קשב‏ - ובהתאם לכך, אנשים בעלי הפרעת קשב יכולים להצטיין במטלות או מצבים המצריכים חשיבה מסתעפת בלתי מרוסנת‏. היצירתיות יכולה לאפשר לאנשים בעלי הפרעת קשב לפצות על הקשיים שהיא עלולה להציב בפניהם בחיי היום יום‏. בתחומי היצירה ישנם אנשים רבים אשר הגיעו להישגים גבוהים והערכה ציבורית חרף הפרעת הקשב, ולעתים רבות אף בזכותה‏. להבנה טובה יותר של היכולת והפוטנציאל היצירתיים של אנשים בעלי הפרעת קשב יש השלכות חשובות‏. היא מאפשרת לזהות מסלולי קריירה המתאימים במיוחד עבור נקודות החוזק והחולשה של הפרעת קשב‏. העלאת המודעות של ילדים בעלי הפרעת קשב ליכולות היצירתיות הפוטנציאליות שלהם, יכולה לתרום להערכתם העצמית ואף להגביר את הישגיהם‏. הקושי להתמיד בקו מחשבה יחיד, המאפיין אנשים רבים עם הפרעת קשב, יכול לתרום ליצירתיות בכך שהוא מעלה את הסיכוי להגיע לשילובים מקוריים ורעיונות חדשים. הסיכוי של האדם להגיע לשילובים מקוריים ולרעיונות חדשים - גדל ככל שתודעתו מכילה פרטי מידע רבים יותר‏. השילוב של רמות מוסחות גבוהות עם רמת מיקוד נמוכה האופיינית להפרעת קשב, מאפשר הפקת כמות גדולה יותר של תגובות מקוריות. הוא מפרה את החשיבה המסתעפת‏. כמו כן, הנמכה ביכולת העכבה הסמויה קשורה ליצירתיות גבוהה‏ משום שהיא מאפשרת את הזרימה החופשית של רעיונות המקושרת לחשיבה המסתעפת‏ וכמובן לא נשכח לעזור לילדים החביבים גם בחלקים שאנו פחות רואים בגלוי את הטוב שבהם, וגם שם נתן להם יד; ונדאג להתאים לכל אחד את התרופה שהכי עוזרת לו להתקדם, ואם יצטרכו לא נתעלם בחלק הלימודי בו הוא מתקשה .ובזה שאנו נכיר את המעלות שלהם ואת היחודיות שלהם ואנו נכוון אותם לדברים המוצלחים שבהם. זה יבנה אותם וייתן להם כוח להתמודד עם הקשיים שמלווים אותם, ולהצליח בכל המישורים. בסיכומם של דברים ולסיכום: ה' יתברך ברא את עולמו בחכמה, לפעמים החכמה נסתרת ולא גלויה, והיא זאת שבונה ומייצרת ומיישבת את עולמו. אז ילדי ADHD שלום לכם, אי אפשר בלעדיכם, את מה שאתה נותנים ומוסיפים לעולם, אין מי שיחליף אתכם. בהצלחה; ולהוריכם – צפוי שיהיה לכם הרבה נחת דווקא מהילד החכם הזה!! כשהוא רוצה הוא יכול. האמנם? אכן, מפתיע לצפות במישהו עם הפרעת קשב וריכוז שמצליח להתמיד בפעילות אחת לאורך זמן. הפרעות קשב וריכוז טומנות בחובן קשיי ארגון ועמידה בסיום משימות, בייחוד כשמדובר בכמה מטלות במקביל. אמנם, לזמן קצר הם יצליחו יותר להתמודד, אבל לא כשהמשימות מתארכות ודורשות מאמץ של ריכוז מתמשך. במקרים אלו, מתבטא חוסר האונים שלהם, ואחרי זמן קצר של התמודדות עם המשימה, הם מרימים ידיים, ואפשר לראות אותם עם ההבעה המוכרת של "שוב לא הצלחתי". בכל זאת, אנו נבחין שוב ושוב, באנשים עם הפרעות קשב וריכוז שכשהם נתפסים למשהו שמעניין אותם, והגירוי הוא ברמה מספקת, הם מסוגלים להתמקד בו לאורך זמן ולבצע אותו עם אחוזי הצלחה גבוהים ולפעמים אפי' יותר מהרגיל, עובדת זו מתסכלת אותם בעצמם, ולא פעם גורמת להם לרגשי אשמה וביקורת עצמית. הם שואלים את עצמם: מה אתי? האם אני יכול או לא יכול? ומה שיותר גרוע, זה שההורים והמורים גם הם משתתפים בתסכול הזה, ונוטים מהר מאוד לקחת מקרים אלו של ההצלחה כעדות חיה על יכולתם, והמשפט שכבר עומד על קצה הלשון, גולש החוצה, עם הטון המוכר, נו... אתה רואה, אמרתי לך כבר אלף פעמים שאתה יכול, אתה בסך הכל משתמט ומתחמק, ולא מתאמץ מספיק, נוח לך כך, לכן אתה כל הזמן מתבכיין שקשה לך, וכן הלאה, מה שגורם להעמקת הקונפליקט, בין הילד להוריו ומוריו, ובינו לבין עצמו לכן מחובתנו להבין חד משמעית את הסיבה שמאחורי תוצאה זו, ושמה: "רמת הגירוי". אנשים עם ADHD יכולים להתנהג ככל האדם כשרמת הגירוי מותאמת לצריכת הגירוי שלהם, (הסיבה לכך שהגירוי במוח מביא לרמות גבוהות יותר של דופמין באונה הפרונטלית שנמצאת בחלק הקדמי של המוח. הגברת הדופמין באזורים הללו, מביאה את האדם ליכולת גבוהה יותר להתרכז ולסנן את הגירויים מסביבו); יוצא מכאן שמלמד שמקפיד ללמד את כיתתו בדרך מעניינת ומושכת, עם גירוי לימודי מספק, זה יקל על תלמידיו להצליח יותר להתרכז, הקושי שלהם הוא בעיקר בעניין שגרתי, ולא כל כך מושך ומאתגר. ולכן, אם נבחן את המקרים של ההצלחה, נראה אחת משתי סיבות: אחת, חוזק הגירוי, בדוגמא של הצגה או למידה עם המחשבה מיוחדת. סיבה שניה, היא מה שנקרא "תחום ענין". משהו מהתחום שמעניין ומושך אותם. אבל זה לא אומר על חיי היום-יום, שברגע שאין את אחת משתי הסיבות הללו, הם נופלים לקושי שלהם, "מבלי יכולת להתמודד". כדי לסבר את האוזן ברצוני לשתף אתכם עם שיחה שהייתה לי עם אבא של ילד ADHD מתקשה. (מדובר בילד שהנירולוג הגדיר אותו כADHD ברמה קשה). הוא התחיל את השיחה ואמר לי שלא יכול להיות שיש לבן שלו בעיה אמיתית, וההוכחה לכך היא, שכשהוא רוצה משהו באמת הוא מצליח להשיגו (אחד מהמיתוסים הנפוצים). עלה בדעתי רעיון ועניתי לו כך: מולך על הקיר יש שעון. אולי תוריד משקפיים ותגיד לי מה שעה עכשיו? הוא הוריד את משקפיו ומסתכל ואומר אני לא רואה, לכן אני צריך משקפיים! אמרתי לו אני מבטיח לך 100$ אם תגיד לי מה שעה. הוא מסתכל ומסתכל ומתאמץ ואחרי 2 דקות הוא ידע לענות מה שעה. אמרתי לו, ובכן אתה לא צריך משקפיים בגלל שאם אתה מתאמץ אתה רואה. ואז הוא קלט את הרעיון שאפי' שהוא יכול להשיג דברים כשהוא מאד רוצה, אבל ביום יום זה קשה לו. לתגובות והערות ניתן לשלוח בהשב

 
 

נכון שהוא ADHD, אבל למה הוא לא נרדם?
המאמר "נכון שהוא ADHD אבל למה הוא לא נדרם?" עוסק בקשיי שינה והירדמות אצל ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז, על הקשר ביניהם, על הגורמים ודרכי הטיפול, (הטיפים לא שמורים רק לבעלי ADHD ואפשר להשתמש בהם להירדמות מהירה ושינה טובה לכולנו...)
התפרסם בעיתון המודיע 16/06/2017
תגובות: -1   צפיות: -1
תופעות לוואי של ריטלין (פתרונות, טיפול רגשי,)
מאמר על פתרונות לתופעות לוואי מגוונות מנטילת ריטלין, בחלק השני אתייחס לחלק הפסיכוסומטי (פסיכו - נפשי, סומטי – גופני,) ו'הטיפול הרגשי'.
התפרסם בעיתון המודיע 17/06/2016
תגובות: -1   צפיות: -1
בהלת ה'ספינר': מפריע או עוזר לקשב וריכוז?
כשהידיים שלי פעילות – האוזניים שלי מקשיבות. לאנשים עם הפרעת קשב וריכוז האצבעות יכולות לשמש ככלי נפלא לאיזון עצמי. הן יכולות לסייע להירגעות כמו גם להתעוררות ולהגברת הריכוז. האם ה'ספינר' יכול להועיל להפרעת הקשב והריכוז?
התפרסם בעיתון המודיע 16/06/2017
תגובות: -1   צפיות: -1
 
שאלוני אבחון
כתבות חדשות בעיתונות
פוסטים
רשימת מאמרים
טיפול. אימון.
אבחון ADHD
סקר ADHD - תלמוד בבלי
תרומות