יום ה', ה’ בתמוז תשע”ז
דף הבית אודות צור קשר הרשמה לנויזלטר
 
בארגון חיים של תורה ל1750 מחנכים.
 
התפרסם בעיתון המודיע ביום 21/08/2015

להורדה למחשב המודיע.pdf ילדי ADHDלומדים גמרא (3) ADHD וקריאה שאלה:לכבוד ר' אלכסנדר אשר מושקוביץ שליט"אברצוננו להודות על הכתבה המקיפה והמעניינת "ילדי ADHD לומדים גמרא"שהחכימה אותנו רבות ועזרה לנו מאד להבין לנפש בבנו.ברצוננו לשאול לגבי בננו בן 6 שנמצא כעת בתהליכי אבחון לאחר שעלתה לנו שאלה בקשר לקשב וריכוז שלו בנוסף לקשיים בקריאהנראה שלא מלווה בהיפראקטיביות ופעילות יתראם תוכל לייעץ לנו לאן לפנות לנירולוג מומחה או מאבחן דידקטי שניתן להתייעץ ולסמוך על חוות דעתווהשי"ת יעזור שתצליחו לעזור בעז"ה לכל ילדי ישראל ללמד את התורה הק' אמן....אשדוד תשובה:שלום וברכהלפני התשובה והדרכה המעשית, ננסה (כהקדמה לייעוץ) להסביר בקצרה את השייכות של שני הפרעות אלו, (הקריאה והקשב והריכוז), למרות שכדי ללמוד את הנושא בעיון, צריך יסודות מורחבים יותר שבכוחם להבהיר ביתר שאת את הענין, אבל מעל דפי העיתון, נשתדל כמה שמתאפשר.נתחיל בהפרעה של הקריאה, (הפחות מוסבר עד כה במאמרינו הקודמים). הגורם להפרעת הקריאה נוצר בעיקר באחת משני חושים, הראיה או השמיעה, בשני גורמים אלו ישנם הסתעפויות והתפצלויות שונות בצורת גורם הקושי שאכמ"ל. מה שפחות ידוע ומובן זה הגורם בערוץ האודיטורי –השמיעתי, שנראה לכאורה לא כ"כ קשור ממש לקריאה ובמציאות הוא מרכיב של הקריאה לא פחות מערוץ החזותי , לכן קצת נרחיב עליו; כשאנו רואים 'אות' אנו רואים סמל גרפי, (איור) ותו לא, וכיצד אנו יודעים על פי ראיה זו, להגות עם מיתרי הקול את הצליל הנכון השייך לאות זו? התשובה היא, כי במוחנו מאוחסנים במקום מיוחד צלילים והגאים, ושם נמצאים הצלילים של כל האותיות וכל הנקודות וחיבורם, ובמקום אחר במוחנו מאוחסנים כל הצורות שהאותיות והנקודות וחיבורם, וכשאנו רואים צורת אות 'א', המוח מיד מחבר (באלפית השניה) אל ציור זה את הצליל המיוחד שלו, ואת הצליל של הניקוד הנתון. אבל כשהמודעות הפונולוגית לא במיטבה, יקשה על הזיכרון לחבר במהירות המספקת את הצליל הנכון אל הסמל הגרפי שרואה , ובינתיים העיניים רצים הלאה על הדף. זהו ההסבר בקיצור על הגורם האודיטורי בקריאה, על הערוץ החזותי לא נכתוב הפעם. ע"כ תמצית הגורם השורשי בעיבוד נתוני הקריאה. חוץ מגורמים אלו, יכול להיות ששני הבסיסים של הקריאה דהיינו הראיה והשמיעה, יהיו תקינים, והקושי יהיה בשלב יותר מאוחר- בפלט של הקריאה. ויבואר להלן. הפרעת הקריאה הנ"ל, יכולה להיות עצמאית, ובלתי תלויה בהפרעת ריכוז, ומצד שני יכולה להיות כן תלויה ותוצאה ישירה מהקושי בקשב ריכוז, כי התועלת שאנו מרויחים מקשב וריכוז כשהם באיזון נכון, הוא מהירות העיבוד - והפקודות החדות של המח, המורה לנו בזמן אמת לשים לב בשבריר שניה ולפרש נכונה את כל הנתונים שאנו מבחינים וקולטים, הן בקלט של ידע לימודי והן בכישורי חברה וכו', המהירות של העיבוד זה מה שנותן לנו את האפשרות ללמוד ולהצליח בכל תחום שנבחר. ומצד שני כשעיבוד זה לא במיטבו זה מה שבעוכריו של המתקשה, המונע ממנו להדביק את הקצב עם הדיוק המירבי המתבקש. כעת שימו לב, זהו אותו כישור המוביל אותנו גם בקריאה הנכונה – מופיעים לנגד עינינו סימנים וצלילים שצריך במהירות בלתי נתפסת לפענח במדויק ולהמשיך.ונעמיק קצת יותר בקשר שלADHD לקושי בקריאה; חלק מפעילות המח בקריאה הן בעיבוד הנתונים, והן בפלט של הקריאה, הוא לא רק מה כן לקרוא אלא מאוד הרבה גם מה לא לקרוא, לסנן איזה צורות ואיזה צלילים לא להשמיע, לדעת להבדיל בין צורות דומות ובין צלילים דומים שלא נמצאים על גבי הדף כלל, וגם להבדיל בין הצורות והצלילים שכן נמצאים על הדף אלא שצריך שוטר תנועה להשליט סדר, מה לפני ומה אחרי.משימות אלו, האחת מה כן ומה לא, והשנית הסדר והארגון - שלא להקדים אותיות ומילים לפני מקומם ושכל שורה תישאר במקום שהמדפיס הניח אותה, (ששני משימות אלו שייכים הן בעיבוד הנתונים במח, והן בפלט המעשי של הקריאה), הם בעצם כישורי קריאה שיכולים להיות תלוים בחלק המח השייך לקריאה בלבד, וגם יכולים להיות קשורים בקשר הדוק לקשב וריכוז, כי חלק מהתפקידים המרכזיים של הקשב והריכוז (מלבד הפענוח המהיר המוזכר לעיל), הם 1. הסינון 2. הארגון.היוצא לנו מכל זה, שלקות בקריאה עלולה להיות תאומה של ADHD, אם כי לא בהכרח ב"ה. ע"כ ההקדמה.ונמשיך; שזה הסיבה של תוצאות המחקרים המוכיחים שבערך 25 עד 35 אחוז של בעלי ההפרעה יסבלו גם מקושי בקריאה, בדרגות שונות. וממילא גם יובן מדוע רואים שמהזמן שהילד התחיל לקחת את התרופה, גם הקריאה התחילה להשתפר.וברצוננו להוסיף נקודה נוספת ומענינת, שאפילו במקרים שהפרעות הקריאה הם עצמאיים ולא תלויים בהפרעת הקשב, עדיין רואים השתפרות בקריאה כשהילד התחיל לקחת את התרופה בשביל ההפרעה למרות חוסר הקשר ביניהם. והסיבה לכך מעניינת לא פחות, שמכיון שהילד התייצב בהתנהגותו ולימודיו, והתחיל לראות ברכה בעמלו, גם עלה אצלו רף ההתמודדות, והוא כבר מסוגל להתמודד יותר עם קשיים אחרים, וממילא יצליח גם לקרוא יותר טוב, והבן.מה שנשאר לנו זה לייעץ להורים היקרים, שחבל לבזבז זמן יקר, והכי מומלץ זה לגשת בראש וראשנה לאבחן את הקשב והריכוז, וברוב המקרים זה פתר גם את קשיי הקריאה, (לפחות ברובה). ואחר תקופה קצרה אפשר לגשת גם לאבחון קריאה ולקחת עזרים לקריאה נכונה, שהילד יצליח לישמם ביתר תועלת, כשכבר שיהיה ממוקד בעזרת השם.בהצלחה רבהאלכסנדר אשר מושקוביץ

 
 
שאלוני אבחון
כתבות חדשות בעיתונות
פוסטים
רשימת מאמרים
טיפול. אימון.
אבחון ADHD
סקר ADHD - תלמוד בבלי
תרומות






| |


Powered by 022.co.ilכניסה למשתמש רשום | הצטרף לרשימת תפוצה | תנאי שימוש | הקם אתר חינם | | RSS